EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2024/2025
Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
Harmonogram przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Zgodnie z komunikatem o harmonogramie egzamin ósmoklasisty przeprowadzany jest w terminie głównym :
- język polski – 13 maja 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- matematyka – 14 maja 2025 r. (środa) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 15 maja 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
oraz w terminie dodatkowym, który przeznaczony jest dla ucznia, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym albo przerwał lub któremu przerwano i unieważniono egzamin z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym (również z przyczyn losowych lub zdrowotnych). Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje również uczeń, któremu dyrektor OKE lub CKE unieważnił egzamin z danego przedmiotu lub przedmiotów.
Terminy egzaminu dodatkowego :
- język polski – 10czerwca 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- matematyka – 11 czerwca 2025 r. (środa) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 15 czerwca 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
Struktury egzaminu ósmoklasisty.
Egzamin ósmoklasisty obejmuje trzy przedmioty ( każdy przeprowadzany jest w osobnym dniu) :
Język polski – przeprowadzany jest pierwszego dnia i trwa 120 minut (dla uczniów z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 60 minut, czyli do 180 minut ).
Matematyka – przeprowadzany jest drugiego dnia i trwa 100 minut (dla uczniów z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 50 minut, czyli do 150 minut ).
Język obcy nowożytny : przeprowadzany jest trzeciego dnia i trwa 90 minut (dla uczniów z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 45 minut, czyli do 135 minut ).
Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej na przeznaczonych do tego arkuszach zgodnych z danym przedmiotem. Uczniowie rozwiązują zadania zamknięte, których odpowiedzi zaznaczają na przeznaczonej do tego karcie odpowiedzi oraz zadania otwarte, których rozwiązania zapisują w wyznaczonym miejscu w arkuszu. Do przeprowadzenia egzaminu z języka obcego wykorzystuje się dodatkowo płytę CD do sprawdzenia umiejętności rozumienia ze słuchu. Na płycie znajdują się dwukrotnie nagrane teksty, polecenia i przerwy na wykonanie zadań.
W każdym przypadku egzaminu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
W przypadku języka obcego nowożytnego rodzice wraz z uczniami składają odpowiednie deklaracje wskazujące wybór języka jaki uczeń będzie zdawał na egzaminie. Wyboru dokonuje się pomiędzy dwoma obowiązkowymi językami obcymi, których uczeń uczył się w szkole.
Uczniowie mają zakaz wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych lub korzystania z takich urządzeń w tej sali.
Rodzice mają możliwość wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej.
Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających.
Dostosowanie formy egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu
odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty
polega między innymi na:
- zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
- zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
- wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
- odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu
- ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
- zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Dokumenty na podstawie, których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty to :
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
- zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza (uczeń chory lub niesprawny czasowo)
- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym : dysleksja, dysortografia, dyskalkulia
- pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów, którzy w roku szkolnym 2024/2025 byli objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
- pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów – cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Uczniowie uprawnieni do dostosowania:
1. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
2. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
3. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
4. Uczeń chory lub niesprawny czasowo oraz uczeń z chorobami przewlekłymi (zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza), a w przypadku ucznia z chorobami przewlekłymi orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
5. Uczeń posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się: z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią, wskazującą na problemy natury dyskalkulicznej (opinia poradni psychologiczno pedagogicznej)
6. Uczeń który w roku szkolnym 2024/2025 był objęty pomocą psychologiczno pedagogiczną w szkole ze względu na:
a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
b. zaburzenia komunikacji językowej
c. sytuację kryzysową lub traumatyczną (pozytywna opinia rady pedagogicznej, a w przypadku uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej – opinia poradni psychologiczno pedagogicznej lub pozytywna opinia rady pedagogicznej)
7. Uczeń o którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (pozytywna opinia rady pedagogicznej)
8. Uczeń obywatel Ukrainy (pozytywna opinia rady pedagogicznej)
9. Uczeń z zaburzeniem widzenia barw (zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza).
W 2025 r. uczeń – obywatel Ukrainy jest zwolniony z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Uczeń ten ma obowiązek przystąpić wyłącznie do egzaminu ósmoklasisty z matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego (por. pkt 2.15.).
Uczeń – obywatel Ukrainy może przystąpić do egzaminu z języka polskiego – stosowną informację przekazuje w deklaracji. Uczeń – obywatel Ukrainy, który w deklaracji przekazał informację o woli przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, może nie później niż do 13 lutego 2025 r. złożyć dyrektorowi szkoły pisemną informację o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu z tego języka.
Uczeń – obywatel Ukrainy przystępuje do egzaminu ósmoklasisty z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego, przy czym nie musi to być język obcy nowożytny, którego uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Uczeń szkoły lub oddziału, w którym zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, przystępuje do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym.
Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla poszczególnych grup zdających wskazane są w Tabelach 1.1–1.19. w dokumencie:
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2024 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025
Przybory, z których mogą korzystać zdający uczniowie.
- Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi) – NIEDOZWOLONE JEST KORZYSTANIE Z DŁUGOPISÓW ZMAZYWALNYCH.
- Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
- Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym.
- Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
- Wyniki egzaminu ósmoklasisty.
- Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty 4 lipca 2025r.
- Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym 4 lipca 2025r
Ważne terminy dla rodziców .
1) do 30 września 2024 r. – złożenie deklaracji (a) wskazującej język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty, (b) informującej o zamiarze przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym, (c) w przypadku uczniów – obywateli Ukrainy informującej o zamiarze przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
2) do 15 października 2024 r. – przedłożenie dyrektorowi szkoły zaświadczenia o stanie zdrowia ucznia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się
3) do 26 listopada 2024 r. – złożenie oświadczenia o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających, po otrzymaniu pisemnej informacji, o której mowa w pkt 11.1.3.
4) do 13 lutego 2025 r. – złożenie pisemnej informacji o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w przypadku uczniów – obywateli Ukrainy
5) do 13 lutego 2025 r. – złożenie pisemnej informacji o zmianie w deklaracjach związanych z rezygnacją z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym lub o zmianie języka obcego nowożytnego
6) do 14 marca 2025 r. – złożenie deklaracji przez uczniów – obywateli Ukrainy, którzy rozpoczęli kształcenie po 30 września 2024 r. (do 21 marca 2025 r. uczniowie ci mogą złożyć pisemną informację o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego)
7) do 29 kwietnia 2025 r. – przekazanie dyrektorowi szkoły wniosku o zmianie języka obcego nowożytnego w przypadku laureatów/finalistów konkursów/olimpiad przedmiotowych (pkt 3.2.15.).
Stosowne formularze (załączniki do niniejszej Informacji) można znaleźć (np. strona internetowa CKE, strona internetowa szkoły).
Na stronie internetowej CKE (www.cke.gov.pl, w zakładce poświęconej egzaminowi ósmoklasisty) dostępne są:
1) informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2024/2025
2) przykładowe arkusze egzaminacyjne
3) arkusze egzaminu próbnego wraz z rozwiązaniami
4) zestawy powtórzeniowe zadań egzaminacyjnych
5) arkusze wykorzystane do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019 2024.