Szko³a Podstawowa im. Juliusza S³owackiego w Su³owie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt „Ekologia”

III semestr zajêæ w ramach projektu

¯ywio³ „Powietrze”

W I semestrze 2012/2013, czyli w III semestrze zajêæ w ramach Projektu, prowadzone by³y zajêcia nt. ”¦rodowiskowi dywersanci - ha³as, odór i nadmierne o¶wietlenie”. Uczniowie podzielili siê na grupy i przyjêli wybrane przez siebie zadania. Zapoznali siê z zasadami przeprowadzenia ankiety, przeprowadzili ankiety „Wp³yw ha³asu, odoru i nadmiernego nocnego o¶wietlenia na jako¶æ ¿ycia w mojej miejscowo¶ci”, wykonali diagramy, wykresy. Przeanalizowali model ucha ludzkiego, dokonali opisu modelu ucha. Zdefiniowali pojêcie d¼wiêku, podali jednostki natê¿enia d¼wiêku. Zapoznali siê z definicj± ha³asu, wyszukali progi szkodliwo¶ci. Wykonali pomiary natê¿enia d¼wiêku za pomoc± sonometru dla ró¿nych ¼róde³.

Wytypowali 10 miejsc wewn±trz i na zewn±trz budynku a tak¿e na terenie ulic Su³owa do pomiarów akustycznych. Sporz±dzili raport oraz plakaty dotycz±ce klimatu akustycznego w szkole. Przedstawili ca³ej spo³eczno¶ci szkolnej.

„Czy ¶wiat³o mo¿e byæ uci±¿liwe? ”

Uczniowie obejrzeli prezentacjê multimedialn± nt. „Sztucznego ¶wiat³a oraz sposobów ochrony ciemnego nieba”. Poznali ró¿ne typy lamp ulicznych, które powinny byæ montowane w sposób umo¿liwiaj±cy obserwacjê ciemnego nieba. Wykonali plakat dotycz±cy ochronie ciemnego nieba. Podczas zajêæ uczniowie wykonali szereg pomiarów natê¿enia ¶wiat³a za pomoc± luksomierza. Dodatkowo przeprowadzono pomiary natê¿enia ¶wiat³a w tradycyjnej ¿arówce oraz w ¿arówce energooszczêdnej, przeliczono stosunek natê¿enia ¶wiat³a do mocy ka¿dej ¿arówki.

Podczas kolejnych zajêæ przypomniano zagadnienia zwi±zane z pogod± i klimatem (sk³adniki, sprzêt pomiarowy, jednostki) korzystaj±c z ró¿nych stron www, wykonali tabele porównawcz± na ca³y tydzieñ, na której zanotowali informacje dotycz±ce ró¿nych prognoz pogody (obserwacja tygodniowa). Poza zajêciami szkolnymi uczniowie wyszukiwali porzekade³ ludowych i przys³ów dotycz±cych pogody takich, które bêdzie mo¿na zweryfikowaæ na podstawie obserwacji pogody. Wykorzystano karty pracy P. 7.1.1.

Uczniowie realizowali projekty: „Pogoda w naszym ¿yciu” oraz „Zanieczyszczenia powietrza – liczy siê tylko dawka?”. W ramach pierwszego projektu uczniowie poznali pojêcia zwi±zane z meteorologi± i synoptyk±, metodykê wykonywania pomiarów i obserwacji meteorologicznych, prognozowali pogodê i analizowali ró¿ne prognozy. Porównywali oficjalne prognozy z rzeczywist± pogod± (tygodniowe obserwacje pogody). Uczniowie zapoznali siê z interpolacja mapy (izotermy) oraz z zasadami odczytywania map pogody. Wyszukiwali w ró¿nych ¼ród³ach informacji, porzekade³ i przys³ów ludowych, które wskazywa³yby na prognozê pogody (przys³owia miesiêczne, pór roku, zachowanie siê zwierz±t i ro¶lin). Wykonali plakaty, kalendarz przys³ów i porzekade³ pogodowych. Na podstawie materia³ów ¼ród³owych i swoich obserwacji opracowali jaki wp³yw na samopoczucie i zdrowie cz³owieka maj± parametry meteorologiczne. Poznali wska¼niki biometeorologiczne i jak siê je oblicza. Przygotowali ankietê „Meteoropaci s± w¶ród nas” i przeprowadzili sonda¿ uliczny. Wyniki pos³u¿y³y do przygotowania prezentacji multimedialnej. W ramach drugiego projektu uczniowie zajmowali siê zagadnieniami dotycz±cymi zanieczyszczeniom ¶wietlnym, ich ¼ród³om oraz wp³ywu na ograniczenie obserwacji nocnego nieba. Przedstawiono sposoby ograniczenia szkodliwego o¶wietlenia (rodzaje lamp ulicznych) oraz innych sposobów ochrony ciemnego nieba w Polsce. Wykonano pomiary o¶wietlenia ró¿nych pomieszczeñ szkolnych za pomoc± luxomierza oraz porównano natê¿enie o¶wietlenia z tradycyjnej ¿arówki oraz ¿arówki energooszczêdnej (okre¶lenia natê¿enia ¶wietlnego w przeliczeniu na jednostkê mocy w obu ¿arówkach). Wyniki badañ przedstawione zosta³y w postaci plakatu. Na dzieñ dzisiejszy (ze wzglêdu na warunki pogodowe) nie przeprowadzono obserwacji nocnego nieba (teleskop). Ka¿dorazowo praca uczniów koñczy³a siê przedstawieniem wyników i wniosków. Wykonane plakaty stanowi± galeriê osi±gniêæ uczniów w ramach projektu Ekologia na korytarzu szkolnym.