Szko³a Podstawowa im. Juliusza S³owackiego w Su³owie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt „Ekologia”

II semestr zajêæ w ramach projektu

¯ywio³ „Ziemia”

Na pocz±tku drugiego semestru zajêæ prowadzone by³y zajêcia z dwóch tematów projektowych: „Ile energii le¿y pod stopami?” oraz „Wp³yw jako¶ci gleby na ¶rodowisko i cz³owieka”. Uczniowie poznali zale¿no¶æ miêdzy wielko¶ci± stopnia geotermicznego danego miejsca a jego lokalizacjê na p³ytach litosfery, obliczali warto¶æ temperatury na ró¿nych g³êboko¶ciach.

Podczas zajêæ terenowych uczniowie lokalizowali za pomoc± GPS ujêcia wody (7 studni w Su³owie), przy pomocy ¶wistawki hydrologicznej wykonali pomiary g³êboko¶ci wystêpowania wód podziemnych z ukszta³towaniem powierzchni terenu, okre¶lali kierunek sp³ywu ewentualnych zanieczyszczeñ, które mog± siêdostaæ do wód podziemnych. Poznali zasoby internetowe przydatne w realizacji projektu m. in. Googleearth, geoportal oraz pracowali z wykorzystaniem map topograficznych. Wykorzystano wyniki obserwacji wykonanych w czasie zajêæ terenowych oraz z wykorzystaniem pobranych próbek gleb. Okre¶lili sk³ad granulometryczny gleb piaszczystej i gliniastej oraz okre¶lili w³a¶ciwo¶cigleb.

Na kolejnych zajêciach otrzymali biopaliwo z materia³ów: wodorotlenku sodu, oleju ro¶linnego, metanolu (który uzyskano z p³ynu przeciw zamarzaniu), rozpuszczalnika oraz badali jego w³a¶ciwo¶ci. Podawali argumenty proekologiczne oraz gospodarcze przemawiaj±ce za zastosowaniem biodiesla. Atrakcj± by³o otrzymanie biogazu z krowiego obornika, obierek od owoców i warzyw, oraz zbadaliw³a¶ciwo¶ci otrzymanego gazu i ku rado¶ci wszystkich gaz bardzo dobrze siê spala³. Uczniowie korzystaj±c z Internetu i materia³ów ¼ród³owych podali 5 g³ównych sk³adników biogazu. Opisali metody pozyskanego biogazu, podali wady i zalety biogazu jako ¼ród³o energii. Zajêcia terenowe i laboratoryjne cieszy³y siê du¿ym zainteresowaniem i zaanga¿owaniem.

Kolejne zajêcia dotyczy³y projektu „Wp³yw jako¶ci gleby na ¶rodowisko i cz³owieka”. Uczniowie zapoznali siê z typem gleb oraz ich rozmieszczeniem w Polsce ze szczególnym uwzglêdnieniem najbli¿szej okolicy. Okre¶lali do¶wiadczalnie sk³ad granulometryczny i okre¶lali typ gleby. Wykryli w badanych próbkach gleby ¶ladowe ilo¶ci azotu, ¶redni± zawarto¶æ fosforu i nisk± zawarto¶æ potasu. Wykryli zawarto¶æ o³owiu w próbkach gleby pobranych obok stacji benzynowych silne zasolenie w glebie ko³o drogi g³ównej, lekkie zasolenie lub brak zasolenia w glebach (pole uprawne, ³±ka). W zajêciach terenowych zapoznali siê z technik± wykonania pomiarów temperatury gleby. Uzyskane wyniki pos³u¿y³y do wykonania wykresu zmienno¶ci temperatur gleby w czasie w zale¿no¶ci od g³êboko¶ci pomiarów. Ka¿de zajêcia koñczy³y siê podsumowaniem, dyskusj± i wyci±gniêciem wniosków przez uczniów.

21.05.2012 uczniowie uczestniczyli w lekcji pokazowej przeprowadzonej przez pracownika UW mgr Micha³a Gadka. Zajêcia terenowe dotyczy³y metod okre¶lania wieku drzew oraz odczytywaniu informacji z u³o¿enia poszczególnych przyrostów rocznych (wp³yw ró¿nych czynników przyrodniczych i poza przyrodniczych na tempo przyrostów rocznych). Uczestniczyli równie¿ w wykonaniu pomiarów powietrza, wody i gleby przeprowadzonych przez pracownika SGS, który przedstawi³ metody pobierania wody, powietrza i gleby z wykorzystaniem najnowocze¶niejszych urz±dzeñ pomiarowych.

W wielk± rado¶ci± uczniowie wykonali wystawê zdjêciow± (od pocz±tku projektu), która zdobi korytarze szkolne. Na spotkaniu z rodzicami przedsatwili prezentacjê multimedilan± i postery dotycz±ce projektu. Odby³ siê szkolny konkurs na prezentacje multimedilan±.

Zajêcia w czerwcu prowadzone by³y zajêcia z tematu projektowe „Ile energii le¿y pod stopami”. Uczniowie skonstruowali urzêdzenie do fermentacji trawy i wykonali pomiary zgodnie z instrukcj± Z.8.2.2, wykonali wykres zmian temperatury wody i powietrza w czasie. Ka¿dorazowo wykonali dokumentacjê zdjêciow±.

W dniach 18.06.2012 i 20.06.2012 uczniowie uczestniczyli w zajêciach terenowych powi±zanych z poznaniem technologii produkcji i wykorzystywania odnawialnych ¼róde³ energii. Uczniowie poznali technologiê produkcji oleju rzepakowego wykorzystywanego do produkcji biopaliwa. Obliczali powierzchnie plantacji wierzby ekoenergetycznej (przeliczali i porównywali kaloryczno¶æ uzyskiwanej wierzby z innymi surowcami energetycznymi). Podczas wizyty w kot³owni opalanej s³om± poznali technologiê wykorzystywania OZE do produkcji ciep³a. Zapoznali siê równie¿ z ró¿nymi rodzajami peletów produkowanych ze s³omy zbo¿owej, siana, s³omy rzepakowej.

W dniu 27.06.2012 r. nagrodzona grupa - III miejsce na najciekawsz± prezentacjê problemu badawczego realizowanego metoda projektu edukacyjnego, uczestniczy³a w uroczystym rozdaniu nagród na Wydziale Nauk o Ziemi i Kszta³towaniu ¶rodowiska w Uniwersytecie Wroc³awskim. W sk³ad nagrodzonej grupy weszli: Agata Milian, Bartosz Dolny, Gabriel Plewa i Marcin Bucyk. Opiekunem grupy by³a pani Anna Tyczyñska.

Do góry