Program szkolnego klubu wolontariatu
1. Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo o¶wiatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
- Rozporz±dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kszta³cenia ogólnego dla szko³y podstawowej, w tym dla uczniów z niepe³nosprawno¶ci± intelektualn± w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kszta³cenia ogólnego dla bran¿owej szko³y I stopnia, kszta³cenia ogólnego dla szko³y specjalnej przysposabiaj±cej do pracy oraz kszta³cenia ogólnego dla szko³y policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356).
- Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o dzia³alno¶ci po¿ytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r., poz. 1817 ze zm.).
- Ustawa z 7 wrze¶nia 1991 r. o systemie o¶wiaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016, poz. 1943 ze zm.).
2. Wstêp
Wolontariat opiera siê na bezinteresownej woli s³u¿enia innym ludziom. Nie mo¿e byæ motywowany chêci± znalezienia pracy i zarobku. Zaanga¿owanie wolontariusza jest zawsze dobrowolne, wynika z jego dobrej woli, a nie z jakich¶ wi±¿±cych norm. Wolontariat zak³ada równie¿ pewn± ci±g³o¶æ i systematyczno¶æ w dzia³aniach podejmowanych bezpo¶rednio na rzecz najbardziej potrzebuj±cych.
Wolontariat, jako dzia³anie pomocowe na rzecz innych oraz okazja do zaanga¿owania ucznia, jest traktowany jako jedna z alternatywnych strategii wspieraj±cych procesy nakierowane na zmiany w funkcjonowaniu uczniów i spo³eczno¶ci szkolnej, po¿±dane z punktu widzenia za³o¿eñ profilaktyki szkolnej.
Podstawa programowa kszta³cenia ogólnego podkre¶la, ¿e zadaniem szko³y jest:
- rozwijanie postaw obywatelskich i spo³ecznych uczniów, w duchu akceptacji i szacunku do drugiego cz³owieka,
- tworzenie warunków do rozwijania komunikacji i wspó³pracy w grupie (w tym w ¶rodowiskach wirtualnych),
- przygotowanie i zachêcanie do podejmowania dzia³añ na rzecz ¶rodowiska szkolnego i lokalnego, w tym do anga¿owania siê w wolontariat;
- rozwijanie u uczniów kreatywno¶ci i przedsiêbior¬czo¶ci poprzez udzia³ w projektach zespo³owych lub indywidualnych oraz stosowanie innowacyjnych rozwi±zañ programowych, organizacyjnych i metodycznych.
Zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo o¶wiatowe „zajêcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów maj±cych trudno¶ci w nauce oraz inne zajêcia wspomagaj±ce rozwój dzieci i m³odzie¿y z zaburzeniami rozwojowymi, jak równie¿ nadobowi±zkowe zajêcia pozalekcyjne mog± byæ prowadzone tak¿e z udzia³em wolontariuszy”. Wolontariuszami mog± byæ zarówno osoby z zewn±trz, jak i sami uczniowie czy pracownicy danej szko³y, którzy mog± organizowaæ pomoc swoim rówie¶nikom lub dzia³aæ na rzecz dobra szkolnego i lokalnego ¶rodowiska
3. Definicje i postanowienia ogólne
Wolontariuszem jest ka¿da „osoba fizyczna, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje ¶wiadczenia na zasadach okre¶lonych w ustawie” z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dzia³alno¶ci po¿ytku publicznego i o wolontariacie.
Dobrowolno¶æ pracy wolontariusza oznacza, ¿e zosta³a podjêta ona z w³asnej woli osoby wykonuj±cej dane ¶wiadczenia. Nie zosta³a ona w ¿aden sposób przymuszona do wy¬konania powierzonych zadañ. Nieodp³atno¶æ wolontariatu oznacza, ¿e za wykonane ¶wiadczenia wolontariusz nie otrzymuje ¿adnego wynagrodzenia.
Obowi±zki wolontariusza powinny byæ ró¿ne od obowi±zków pracowników zarobkowych. Wolontariusz nie mo¿e podejmowaæ pracy, która w innych warunkach i czasie jest wykonywana przez pracowni¬ków zarobkowych, etatowych. Nie mog± to byæ to tak¿e obowi±zki generuj±ce zbyt du¿e obci±¿enie czasowe czy fizyczne. Wolontariat ma rozwijaæ kompetencje, uczyæ i doskonaliæ, nie byæ zastêpstwem pracowników etatowych. Zadania do realizacji nale¿y dosto¬sowywaæ do mo¿liwo¶ci, umiejêtno¶ci i preferencji wolontariusza.
Nie ma katalogu czynno¶ci, które mo¿e nazwaæ wolontariatem. Wa¿ne jest, aby czynno¶æ lub ¶wiadczenie by³y zgodne z tre¶ci± ustawy.
Uprawnienia do organizacji wolontariatu maj± podmioty wymienione w art. 42 ustawy o dzia³alno¶ci po¿ytku publicznego i o wolontariacie; s± to m. in. organizacje pozarz±dowe, ko¶cio³y, zwi±zki wyznaniowe, spó³dzielnie socjalne, kluby sportowe, urzêdy, rady gminne, szko³y.
4. Cele programu szkolnego klubu wolontariatu
- Kszta³towanie postaw prospo³ecznych i obywatelskich.
- Rozbudzanie wra¿liwo¶ci m³odzie¿y na potrzeby innych i krzywdê drugiego
- cz³owieka.
- Wspó³praca z organizacjami spo³ecznymi i m³odzie¿owymi.
- Inspirowanie m³odzie¿y do spêdzania wolnego czasu w pracy na rzecz potrzebuj±cych.
- Stwarzanie mo¿liwo¶ci rozwijania umiejêtno¶ci i zdobywania nowych do¶wiadczeñ sprzyjaj±cych samorealizacji.
- Kreowanie twórczej atmosfery w szkole opartej na empatii i rozumieniu drugiego cz³owieka, troski o los s³abszych.
- Nabycie do¶wiadczeñ w nowych dziedzinach i umiejêtno¶ciach spo³ecznych, szczególnie dzia³ania zespo³owego.
- Wspó³dzia³anie uczniów i wzajemne wspieranie siê.
- Wzbogacanie tradycji szko³y zgodnie z za³o¿eniami programu wychowawczo-profilaktycznego.
Poprzez realizacjê dzia³añ wolontariackich uczniowie Szko³y Podstawowej im. J. S³owackiego w Su³owie ucz± siê:
- skutecznej komunikacji,
- wspó³pracy, planowania,
- odpowiedzialno¶ci,
- zarz±dzania czasem,
- rozliczania siebie i innych z zadañ,
- podejmowania decyzji,
- samodzielno¶ci,
- odporno¶ci na stres,
- asertywno¶ci,
- pracy metod± projektu,
- dok³adno¶ci,
- empatii.
Udzia³ m³odzie¿y i dzieci w akcjach wolontarystycznych buduje u nich pozytywne relacje z innymi lud¼mi, mobilizuje do dzia³ania, rozwija kreatywno¶æ i pasje.
5. Organizacja Szkolnego Programu Wolontariatu
Szkolny klub wolontariatu jest wewnêtrzn± organizacj± szko³y zatwierdzon± przez Dyrektora Szko³y lub Uchwa³ê Rady Pedagogicznej na podstawie regulaminu i programu profilaktyczno-wychowawczego.
W realizacjê programu szkolnego klubu wolontariatu zaanga¿owani s± wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas i pracownicy niepedagogiczni, którzy pomagaj± w realizacji zaplanowanych dzia³añ. Na czele szkolnego klubu wolontariatu stoi g³ówny koordynator wolontariatu. Szkolny Klub Wolontariatu nie posiada rozbudowanej struktury organizacyjnej.
Rola dyrektora szko³y:
- formalne powo³anie szkolnego klubu wolontariatu,
- wytypowanie lub wspó³decydowanie razem z Rad± Pedagogiczn± o wyborze g³ównego koordynatora szkolnego klubu wolontariatu,
- dbanie o formaln± stronê dzia³alno¶ci ko³a razem z g³ównym koordynatorem – kwestie zwi±zane z porozumieniami, wyj¶ciami poza szko³ê, ubezpieczeniami, wspó³prac± z innymi instytucjami, itp.,
- aktywny udzia³ w pracach lub podsumowaniach pracy szkolnego klubu.
Rola g³ównego koordynatora szkolnego klubu wolontariatu:
- zainicjowanie pierwszego spotkania klubu, a wcze¶niej wspó³tworzenie jego regulaminu i programu wspólnie z nauczycielami i uczniami,
- promocja idei wolontariatu w¶ród uczniów i pracowników szko³y,
- rekrutacja wolontariuszy do klubu na terenie szko³y,
- organizacja warsztatów doskonal±cych dla wolontariuszy,
- dba³o¶æ o motywacjê i zaanga¿owanie uczniów w wolontariat,
- podsumowanie wolontariatu wspólnie z uczniami,
- pozyskiwanie sojuszników zewnêtrznych, organizacji, w których szkolni wolontariusze mog± wykonywaæ swoje dzia³ania.
- ponadto g³ówny koordynator szkolnego klubu wolontariatu jest zobowi±zany do przygotowania rocznego sprawozdania na podstawie uzupe³nionych przez koordynatorów sprawozdañ i zapoznanie z nim cz³onków szkolnej.
Rola koordynatorów szkolnego klubu wolontariatu:
- promowanie idei wolontariatu,
- planowanie i organizacja pracy grupy wolontariuszy w ramach powierzonego jej zadania,
- nawi±zanie dobrych relacji z wolontariuszami,
- twórcze rozwi±zywanie problemów w zespo³ach,
- realizacja zaplanowanych dzia³añ,
- motywowanie do podejmowania nowych wyzwañ,
- informowanie wolontariuszy o nowych zadaniach wolontariatu,
- informowanie o podejmowanych dzia³aniach i zrealizowanych zadaniach przez wolontariuszy,
- napisanie sprawozdania z podjêtych zadañ (za³±cznik nr 1).
Rola uczniów:
- wspó³tworzenie programu szkolnego klubu,
- aktywny udzia³ w pracach szkolnego klubu wolontariatu,
- dokumentowanie i upowszechnianie w¶ród rówie¶ników rezultatów pracy klubu.
Sposoby rekrutacji wolontariuszy:
- rekomendacje nauczycieli i rodziców,
- przyjmowanie uczniów zainteresowanych wybranym dzia³aniem, akcj± charytatywn±.
Podejmuj±c wspó³pracê z uczniem w realizacji akcji wolontariackiej nale¿y mu zapewniæ:
- porozumienie z wolontariuszem – w dokumencie okre¶lony jest czas oraz rodzaj ¶wiadczenia na rzecz organizacji. Porozumienie z wolontariuszem z ramienia szko³y podpisuje dyrektor szko³y. Dla ¶wiadczeñ wykonywanych powy¿ej 30 dni sporz±dzenie porozumienia w formie pisemnej jest obowi±zkowe (za³±cznik nr 2).
- higieniczne i bezpieczne warunki pracy,
- ubezpieczenie od nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków,
- wsparcie merytoryczne i organizacyjne,
- jasne i zrozumia³e zasady zakoñczenia wolontariatu,
- za¶wiadczenie dokumentuj±ce pracê i wk³ad wolontariusza (za³±cznik nr 3).
Przyk³ady dzia³añ wzmacniaj±cych:
- anga¿owanie wolontariuszy do wspólnego planowania pracy,
- wykorzystywanie wiedzy o talentach i predyspozycjach uczniów w przydzielaniu ró¿nych szkolnych zadañ,
- indywidualne rozmowy z wolontariuszami, stosownie do ich potrzeb i do¶wiadczanych trudno¶ci,
- kontaktowanie siê z wolontariuszami w razie ich nieobecno¶ci,
- prowadzenie rejestru zadañ realizowanych przez uczniów,
- utrzymywanie kontaktu z wolontariuszami tak¿e po zakoñczeniu przez nich zadania.
Przyk³ady dzia³añ doceniaj±cych:
- zak³adka na stronie internetowej szko³y, w której przedstawiane s± zrealizowane akcje wolontariackie, sylwetki szkolnych wolontariuszy,
- dyplom z podziêkowaniem za zaanga¿owanie,
- wybór wolontariusza roku,
- spotkanie dla wolontariuszy, np. podsumowuj±ce semestr aktywno¶ci,
- informacje prasowe dla lokalnych mediów, w których opisane bêd± sylwetki uczniów – wolontariuszy i zrealizowane przez nich dzia³ania wolontariackie,
- punkty z zachowania.
Zasady funkcjonowania wolontariatu w szkole:
- przynale¿no¶æ do szkolnego klubu wolontariatu nie jest obowi±zkowa w przypadkach podejmowania dzia³añ wolontariackich przez uczniów Szko³y Podstawowej im. J. S³owackiego w Su³owie,
- oferta wolontariatu dostosowana jest do potrzeb uczniów, koordynatorzy szkolnego klubu wolontariatu przeprowadzaj± ankiety oraz rozmowy z uczniami na temat obszarów zainteresowania dzia³alno¶ci± w wolontariacie,
- wolontariat mo¿e byæ elementem edukacyjnego projektu uczniowskiego,
- szko³a wspiera aktywno¶æ wolontariuszy, udostêpnia sale na spotkania, wypo¿ycza sprzêt techniczny, itp.,
- wolontariusze zaanga¿owani s± na ka¿dym etapie realizacji dzia³ania, m. in. w proces przygotowania akcji,
- realizacja akcji wolontariackich mo¿e odbywaæ siê w czasie zajêæ szkolnych oraz pozalekcyjnych,
- szko³a popularyzuje wolontariat zewnêtrzny,
- wolontariuszami mog± byæ zarówno osoby z zewn±trz, które chc± ¶wiadczyæ pomoc szkole, jak i uczniowie i pracownicy szko³y, którzy mog± ¶wiadczyæ wolontariat zarówno na rzecz szko³y jak i ¶rodowiska lokalnego, tj. organizacji pozarz±dowych innych instytucji publicznych,
- koordynatorzy szkolnego klubu wolontariatu staraj± siê zaanga¿owaæ wszystkich uczniów do pracy w wolontariacie.
Prawa i obowi±zki wolontariuszy:
- Cz³onkiem szkolnego klubu wolontariatu mo¿e byæ ka¿dy uczeñ szko³y respektuj±cy jego zasady.
- Wolontariusz jest zobowi±zany uszanowaæ godno¶æ i wolno¶æ osobist± osób którym pomaga.
- Dzia³alno¶æ wolontariatu opiera siê na zasadach dobrowolno¶ci, bezinteresowno¶ci, troski o los s³abszych, ¶wiadomego i odpowiedzialnego reprezentowania szko³y.
- Podstaw± relacji interpersonalnych miêdzy wolontariuszami jest przyja¼ñ i ¿yczliwo¶æ.
- Wolontariusz powinien systematycznie uczestniczyæ w pracy na rzecz wolontariatu.
- Wolontariuszowi z tytu³u wykonywanych ¶wiadczeñ wolontarystycznych nie przys³uguje wynagrodzenie.
- Ka¿dy cz³onek wolontariatu swoim postêpowaniem stara siê promowaæ jego ideê, byæ przyk³adem dla innych.
- Wolontariusz w zwi±zku z podjêtymi obowi±zkami w wolontariacie jest zobowi±zany do nie zaniedbywania swoich obowi±zków szkolnych i domowych.
- Wolontariusz ma prawo do informacji o ewentualnych trudno¶ciach zwi±zanych
- z wykonywan± prac±
- Wolontariusz jest zobowi±zany do dbania o powierzone mu mienie stanowi±ce w³asno¶æ szko³y lub instytucji, dla której wykonuje ¶wiadczenia i u¿ywaæ go zgodnie z przeznaczeniem. W przypadku stwierdzenia zaniedbañ w tym zakresie wolontariusz, któremu powierzono ww. mienie mo¿e byæ obci±¿ony kosztami szkód wynik³ych z tych zaniedbañ.
- Wolontariusz ma prawo do zg³aszania w³asnych propozycji i inicjatyw, wykorzystuje swoje zdolno¶ci i do¶wiadczenia.
- Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony g³ównego koordynatora szkolnego klubu wolontariatu lub koordynatora okre¶lonego zadania.
- Wolontariusz, który wykaza³ siê systematyczno¶ci±, pomys³owo¶ci± i rzetelno¶ci± wykonywanych zadañ mo¿e byæ nagradzany za swoj± dzia³alno¶æ i zaanga¿owanie.
- Wolontariusz ma prawo do odmowy wykonania zadania je¿eli pozostaje ono
- w konflikcie z jego przekonaniami oraz do rezygnacji z pracy na rzecz wolontariatu uprzedzaj±c wcze¶niej o tym koordynatora.
6. Formy aktywno¶ci szkolnego klubu wolontariatu:
Uczniowie Szko³y Podstawowej im. J. S³owackiego w Su³owie mog± uczestniczyæ w wolontariacie sta³ym, który wi±¿e siê z podjêciem sta³ego i systematycznego zobowi±zania oraz wolontariacie akcyjnym, powi±zanym z jednorazowymi akcjami, organizowanymi jako odpowied¼ na konkretne, aktualne potrzeby ¶rodowiska lokalnego lub o wiêkszym zasiêgu.
Formy realizacji akcji wolontariackich
- wolontariat charytatywny to wolontariat, maj±cy na celu wsparcie konkretnej osoby lub grupy osób czy zwierz±t. W ramach takiego wolontariatu mo¿na zorganizowaæ zbiórkê pieniêdzy na czyje¶ leczenie lub zbiórkê karmy dla zwierz±t w schronisku. Ten rodzaj wolontariatu zwykle stanowi pomoc dla kogo¶, kto nie radzi sobie samodzielnie z trudn± sytuacj±, w jakiej siê znalaz³.
- wolontariat na rzecz rówie¶ników to wolontariat, w ramach którego uczniowie wspieraj± kolegów i kole¿anki, nie zawsze ma charakter pomocowy. Mo¿e stanowiæ wolontariat dwustronny lub wielostronny oraz przyj±æ formê grupy wzajemnego wsparcia.
- wolontariat na rzecz osób z lokalnej spo³eczno¶ci polega na wsparciu osób lub instytucji z najbli¿szego otoczenia lokalnego. Ten rodzaj wolontariatu mo¿e przybieraæ ró¿ne formy: mo¿e byæ to wolontariat instytucjo¬nalny, mo¿e dotyczyæ osób indywidualnych lub te¿ byæ kierowany do szerszej spo³eczno¶ci lokalnej.
- wolontariat na odleg³o¶æ-koordynatorzy szkolnego klubu wolontariatu mog± zaproponowaæ uczniom wolontariat poza szko³±, udzia³ w akcjach ogólnopolskich organizacji.
- wolontariat kulturalny to wolontariat, który odbywa siê w instytucji lub organizacji
- profilu kulturalnym (np. filmo¬wym, teatralnym).
- wolontariat sportowy, do którego anga¿uj± siê ludzie chc±cy wesprzeæ dzia³ania organizacji sportowych, stowarzyszeñ czy klubów.
- wolontariat na rzecz ochrony ¶rodowiska naturalnego oraz zabytków a tak¿e inne rodzaje aktywno¶ci wolontariackiej, które s± zgodne zapisami ustawy.
Szko³a promuje realizacjê akcji wolontariackich w¶ród uczniów w ramach swoich wychowawczych zadañ: tworzy w³asn±, szkoln± ofertê wolontariatu dla uczniów a tak¿e jest po¶rednikiem w przekazywaniu ofert ró¿nych instytucji zewnêtrznych, które poszukuj± wolontariuszy.
7. Obszary dzia³ania
Dzia³ania m³odzie¿y w ramach szkolnego klubu wolontariatu mog± przyj±æ formê zbiórki pieniêdzy, odzie¿y, realizacji dzia³añ na rzecz przyrody i racjonalnego gospodarowania odpadami, organizowania kiermaszy i loterii. Wolontariat anga¿uje siê równie¿ do obs³ugi jednorazowych imprez o charakterze charytatywnym i prospo³ecznym (konferencje, sympozja, festiwale, obs³uga konkursów, inne) i wszystkich innych propozycji realizuj±cych „gotowo¶æ do dania daru z siebie” dla potrzebuj±cych.
Przyk³ady akcji wolontarystycznych:
1. Akcje prowadzone przez szkolne ko³o PCK:
- „Góra Grosza” – zbiórka pieniê¿na przeznaczona dla dzieci z Domów Dziecka i rodzin zastêpczych.
- zbiórka publiczna z przeznaczeniem zebranych ¶rodków na sfinansowanie stypendiów dla uzdolnionych uczniów gimnazjów i liceów bêd±cych stypendystami Fundacji „Dzie³o Nowego Tysi±clecia”.
- udzia³ w akcji „Szko³o Pomó¿ i Ty”- ¶rodki uzyskane ze sprzeda¿y kartek ¶wi±tecznych przeznacza siê dla osób maluj±cych ustami i stopami.
- kiermasz ciast – ¶rodki finansowe przeznacza siê dla uczniów potrzebuj±cych pomocy z naszej szko³y.
- zbiórka nakrêtek plastikowych – pieni±dze uzyskane ze zbiórki przeznacza siê na pomoc osobom niepe³nosprawnym.
- wspó³praca z Zarz±dem PCK w Miliczu – pomoc materialna dla ubogich dzieci z naszej szko³y.
- Koordynator: p. Eliza Czyrek, p. Gra¿yna £ysoñ
2. Udzia³ w akcji „Mogi³ê pradziada ocal od zapomnienia”- np. zbiórka pieniêdzy na odnowienie polskich grobów na Kresach Wschodnich, zbiórka zniczy na polskie mogi³y na Ukrainie i Bia³orusi. Koordynator p. Agnieszka Sadownik, p. Agata Mazur
3. Prace porz±dkowe na cmentarzach przed Dniem Zmar³ych. Koordynatorzy – wychowawcy, ksi±dz, nauczyciele
4. Prace porz±dkowe w lokalnym miejscu pamiêci. Koordynator p. Agnieszka Sadownik
5. Akcje prowadzone przez szkolne ko³o LOP:
- do¿ywianie zwierz±t w czasie zimy.
- zbiórka pieniêdzy na pomoc schronisku dla bezdomnych zwierz±t we Wroc³awiu (zorganizowanie kiermaszu, loterii)
- koordynator – p. Katarzyna Szafraniec
6. Zbiórka zu¿ytych baterii – udzia³ w Konkursie Ekologicznym organizowanym przez Zwi±zek Gmin Zlewni Górnej Baryczy.
Koordynator – p. Andrzej Romanowicz
7. Sprz±tanie ¶wiata- sprz±tnie Baryczy i M³ynówki-sp³yw kajakowy oraz oczyszczenie ich pobocza.
Koordynator – p. Andrzej Romanowicz
8. Rozprowadzanie kartek ¶wi±tecznych wielkanocnych i bo¿onarodzeniowych.
Koordynator – p. Eliza Czyrek, p. Andrzej Romanowicz
9. Dzia³alno¶æ wolontariacka Szkolnej Kasy Oszczêdno¶ci.
Koordynator – p. Renata Pa³ka, p. Marlena Wasiczko
8. Formy ewaluacji
- Sprawozdanie z pracy szkolnego klubu wolontariatu.
- Ankieta dla wolontariuszy (za³±cznik nr 4).
- Potwierdzenie wp³at na konta fundacji/stowarzyszeñ/inne.
- Informacje i zdjêcia z imprez na stronie internetowej szko³y.