Szko³a Podstawowa im. Juliusza S³owackiego w Su³owie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt „Ekologia”

I semestr zajêæ w ramach projektu

Zajêcia odbywa³y siê w I semestrze 2011/2012

Czy nie zabraknie nam wody?

Problem badawczy: Postêp i sukces cywilizacyjny osi±gamy kosztem ¶rodowiska naturalnego

Czy wystarczy nam wody?

2 godziny zajêæ po¶wiêcone by³y tematowi zasobów wodnych na Ziemi. Uczniowie w oparciu o materia³y dostêpne w Internecie uzupe³nili kartê pracy zamieszczon± w zeszycie ucznia. Poniewa¿ same tylko dane liczbowe nie zawsze przemawiaj± do ludzkiej wyobra¼ni, uczniowie wykonali pokaz, maj±cy na celu lepsze zobrazowanie zasobów wodnych na Ziemi.

W trakcie tego samego spotkania uczniowie odszukiwali w Internecie warto¶ci HDI dla wybranych pañstw. Ponadto uczniowie pos³uguj±c siê mapami zasobów wód s³odkich, dostêpno¶ci zasobów s³odkowodnych na ¶wiecie i narastaniem niedoborów zasobów wód s³odkich na ¶wiecie uzupe³nili kartê pracy w zeszycie ucznia. Pomocny okaza³ siê równie¿ atlas geograficzny. Podczas zajêæ uczniowie przyznali, ¿e mimo i¿ z Internetu korzystaj± codziennie, to nie zawsze znalezenie potrzebnych danych jest ³atwe. Nie wszystkie strony mo¿na uznaæ za wiarygodne ¼ród³o.

Podczas realizacji zagadnieñ z tego tematu, uczniowie poruszyli rówie¿ temat wód podziemnych. Wykonali do¶wiadczenia zgodnie z zamieszczonymi z zeszycie instrukcjami. Dziêki wykonaniu serii pomiarów uda³o siê okre¶liæ wspó³czynnik porowato¶ci kilku próbek piasku o ró¿nej ¶rednicy ziarna oraz próbki ¿wiru. Uczniowie zebrali dane w tabeli i przedstawili wnioski ze swoich do¶wiadczeñ.

Czy trzeba oszczêdzaæ wodê?

W trakcie ca³ego semetru uczniowie zajmowali siê tematem oszczêdzania wody. Zbierali dane na temat zu¿ycia wody w swoich domach oraz w szkole. Zadanie z pozoru proste, przysporzy³o wielu trudno¶ci, gdy¿ wymaga³o nie tylko systematyczno¶ci w odczytywaniu wyników, ale i sporych umiejêtno¶ci w ich przeanalizowaniu. Kalkulatory posz³y w ruch. Zebrane dane przedstawiono w postaci wykresów.

Jak zbadaæ jako¶æ wody?

Problem badawczy: Dzia³ano¶æ cz³owieka wp³ywa na zmiany w ¶rodowisku naturalnym

Czy nasze rzeki s± czyste?

Zagadnienie wp³ywu dzia³ano¶ci cz³owieka na ¶rodowisko naturalne zajê³o istotne miejsce w trakcie zajêæ w I semestrze. Uczniowie równolegle zajmowali siê zagadnieniami czysto¶ci rzek oraz wp³ywu cz³owieka na ¿ycie w wodzie.

W trakcie ca³ego semestru wszystkie grupy dwukrotnie bra³y udzia³ w zajêciach terenowych, których celem by³o okre¶lenie jako¶ci wody w okolicznych rzekach: Barczy i M³ynówce.

22.10.2011 uczniowie oceniali stopieñ atrakcyjno¶ci przyrodniczej wybranego odcinka rzeki, poznawali ¼ród³a zanieczyszczeñ wód powierzchniowych. Tematem przewodnim zajêæ by³o pytanie - "Czy nasze rzeki s± czyste?". Podczas zajêæ uczniowie prowadzili obserwacjê brzegów rzeki, oceniali jej atrakcyjno¶æ pod k±tem przyrodniczym, wype³niali kartê obserwacji brzegów rzeki, kartê badania doliny rzecznej, wykonali szkic doliny rzeki z zaznaczonymi elementami rzecznymi (mielizna, ³acha, taras rzeczny, koryto rzeczne, zakole rzeki, miejsce akumulacji rzecznej i erozji rzecznej). Podczas zajêæ prowadzono równie¿ obserwacje meteorologiczne oraz badanie w³a¶ciwo¶ci fizykochemicznych wody (zawarto¶æ azotanów, tlenu, pH wody, przewodnictwo elektrolityczne oraz temperaturê powietrza). Nastêpnie wyci±gnêli wnioski i dokonali syntetycznego opisu rzeki, jej brzegów i sposobów u¿ytkowania terenu w pobli¿u rzeki. Kolejnym etapem zajêæ by³a ocena, czy taki stan zagospodarowania rzeki wp³ywa na rzekê i jej otoczenie. Zajêcia zakoñczy³y siê przedstawieniem propozycji zmian maj±cych na celu poprawê zagospodarowanego odcinka rzeki.

Kolejne zajêcia terenowe po¶wiêcone temu zagadnieniu, odby³y siê miesi±c pó¼niej. Tym razem oprócz badania rzeki Barczy i M³ynówka, badano równie¿ wodê w miesjcowym stawie przydomowym. Mimo niekorzystnych warunków atmosferycznych (by³o do¶æ ch³odno), uczniowie bardzo pozytywnie ocenili zajêcia, gdy¿ pierwszy raz mieli okazjê samodzielnie wykonaæ bardzo du¿o pomiarów, wykorzystuj±c w tym celu specjalny sprzêt. Nigdy wcze¶niej nie mieli okazji go u¿ywaæ (oprócz kilku uczniów zaanga¿owanych w program Globe) i to na tak± skalê. Uczniowie badali m.in. pH wody, zawarto¶æ azotanów (NO3-) i azotynów (NO2-) w wodzie, zawarto¶æ amoniaku (NH4), ¿elaza (Fe), fosforanów i twardo¶æ wody. Na podstawie wykonanych pomiarów wype³nili kartê pracy w zeszycie ucznia oraz dokonali analizy otrzymanych wyników.

Jak cz³owiek wp³ywa na ¿ycie w wodzie?

Problem badawczy: Dzia³alno¶æ cz³owieka wp³ywa na zmiany w ¶rodowisku naturalnym

Jak stan czysto¶ci wód wp³ywa na jako¶æ ¿ycia organizmów ¿ywych?

29.10.2011 uczniowie wziêli udzia³ w badaniach terenowych prowadzonych na rzece Barycz i M³ynówka Su³owsko-Radzi±dzka.

Uczniowie pobrali próbki z kilku miejsc na rzece Barycz. Sitko zanurzyli w wodzie, a¿ do dna i poruszali nim w poprzek rzeki przez kilka minut. Nastêpnie sitko wyp³ukali w wiadrze a zawarto¶æ sitka przenie¶li do miski. Za pomoc± lupy okre¶lali nazwê organizmu oraz podali klasê czysto¶ci wody, w jakiej ten organizm wystêpuje.

Takie same badania zosta³y wykonane w rzece M³ynówka. Do¶wiadczenie pokaza³o, ¿e obserwacja organizmów wodnych jest wa¿n± wskazówk± pomocnicz± przy ustalaniu jako¶ci p³yn±cej wody. O klasie czysto¶ci wody p³yn±cej ¶wiadczy ilo¶æ znalezionych aktualnie zwierz±t wodnych.

Na podstawie przeprowadzonych badañ uczniowie stwierdzili, ¿e woda w obydwu ciekach wodnych znajduje siê na granicy II i III klasy czysto¶ci. W drugiej czê¶ci badania uczniowie okre¶lili obecno¶æ ro¶lin inwazyjnych nad brzegiem rzeki. W badanych miejscach stwierdzili obecno¶æ szczepu amerykañskiego - tu¿ przy brzegu i w odleg³o¶ci 5 m od brzegu.

16.01.2012 w ramach realizacji tematu „Jak cz³owiek wp³ywa na ¿ycie w wodzie?” uczniowie zwiedzili stacjê oczyszczania ¶cieków. Podczas wizyty uczniowie wype³nili kartê pracy umieszczon± w zeszycie ucznia. Mimo pewnych niedogono¶ci (nieprzyjemny zapach) uczniom wyjazd siê spodoba³, gdy¿ pierwszy raz mieli okazjê zwiedziæ tego typu obiekt i dowiedzieæ siê wiêcej na temat jego funkcjonowania oraz pracy zatrudnionych tam ludzi.

Co ma p³ywaæ nie utonie

Problem badawczy: Dzia³alno¶æ cz³owieka wp³ywa na zmianu w ¶rodowisku naturalnym

Przez pierwsze tygodnie I semestru zajêæ w ramach projektu, uczniowie zajmowali siê zagadnieniami zebranymi pod has³em „Co ma p³ywaæ nie utonie”.

Badamy warunki p³ywania cia³

Pierwsze zajêcia wzbudzi³y du¿e zainteresowanie w¶ród uczniów, którzy bardzo chêtnie przeprowadzali kolejne eksperymenty, zgodnie z instrukcjami zawartymi w zeszycie ucznia. Wreszcie by³a okazja do twórczej zabawy, na któr± nie zawsze jest czas na normalnych lekcjach. Uczniowie sami stawiali hipotezy dotycz±ce warunków p³ywania cia³, wykonali szereg prób z ró¿nymi przedmiotami i notowali wyniki obserwacji. Na koniec ka¿da grupa przedstwi³a wyniki swoich ekperymentów.

Na kolejnych zajêciach uczniowie starali siê odpowiedzieæ na pytanie "Czy te same przedmioty musz± ton±æ?" W tym celu wykonali kilka esperymentów, a swoje obserwacje zanotowali w zeszytach. Na tej podstawie opisali czynniki wp³ywaj±ce na p³ywanie przedmiotów. Po przedstawieniu efektów swojej pracy na forum ca³ej grupy, uczniowie przeszli do realizacji kolejnych zadañ. Tym razem uczniowie musieli sobie przypomnieæ z lekcji fizyki kilka wzorów. Nie mog³o równie¿ zabrakn±æ elementów królowej nauk, bowiem wzory nale¿a³o przekszta³ciæ.

W kolejnym tygodniu zajêcia zdominowane by³y przez zagadnienia zwi±zene z prawem Archimedesa. I tym razem nie oby³o siê bez szeregu do¶wiadczeñ i prostych eksperymentów. Uczniowie musieli równie¿ przypomnieæ sobie pojêcia znane z lekcji fizyki tj. wyporno¶æ, ³adowno¶æ. Kto nie zna³ definicji tych pojêæ, móg³ skorzystaæ z dodatkowych ¼róde³ informacji tj. podeczniki, Internet.

Czy p³ywanie cia³ zale¿y od gêsto¶ci cieczy i co z tego wynika?

Próbê odpowiedzi na kolejne pytanie, uczniowie rozpoczêli od przypomnienia wa¿nego pojêcia z fizyki, jakim jest gêsto¶æ substancji. Pomocne okaza³y siê dostêpne w Internecie animacje (portal scholaris.pl). Uczniowie bez trudu wykonali niezbêdne obliczenia i na ich podstawie okre¶lili rodzaj substacji.Zadanie to sprawi³o uczniom du¿o satysfakcji, bowiem poczuli siê niczym detektywi z popularnych seriali amerykañskich i rozpoznali tajemnicz± substancjê.

Aby wykonywaæ pomiary, potrzebne s± odpowiednie narzêdzia. Tym razem to uczniowie sami skonstruowali narzêdzie pomiarowe jakim jest areometr, a nastêpnie go wyskalowali. Uda³o pokonaæ siê pewne trudno¶ci techniczne i zadanie konstrukcyjne zakoñczy³o siê sukcesem. Za pomoc± wykonanego przyrz±du uczniowie wykonali szereg do¶wiadczeñ i zgromadzone dane przedstawili w postaci wykresu. W trakcie zajêæ uczniowie nabyli umiejêtno¶ci potrzebne do do¶wiadczalnego udowodnienia wp³ywu gêsto¶ci cieczy na p³ywanie lub toniêcie zanurzonych w niej cia³.

W trakcie kolejnych zajêæ z tego tematu, uczniowie szukali zwi±zku miêdzy p³ywaniem cia³ a gêsto¶ci± cieczy oraz szukali odpowiedzi na pytanie „Czy woda ma zawsze tê sam± gêsto¶æ i co z tego wynika?”. Wykonali seriê pomiarów oraz weryfikowali otrzymane wnioski z poprzednimi do¶wiadczeniami.

Uczniowie kontynuowali badania na tym problemem, tym razem skupiaj±c swoj± uwagê na dwóch czynnikach, które wp³ywaj± na gêsto¶æ wody: temperaturze i zasoleniu. Zajêciom towarzyszy³y spore emocje. Okaza³o siê, ¿e wykonywanie prostych ekperymentów przyniosi wiele rado¶ci, a szczególnie wtedy, gdy wynik eksperymentu jest dla uczniów trudny do przewidzenia. Chwila napiêcia w oczekiwaniu na to co siê za chwilê stanie, udzieli³a siê wielu uczniom. Wszyscy uczniowie znakomicie poradzili sobie z zadaniami. Zajêcia zakoñczy³y siê podsumowniem otrzymanych wniosków przez ka¿d± z grup.

Podczas zajêæ listopadowych zwrócono uwagê na problemy zwi±zane z katastrofami tankowców oraz awariami platform wiertniczych zlokalizowanych na dnie morskim. Przeprowadzono dwa do¶wiadczenia maj±ce na celu badanie wp³ywu ropy naftowej rozlanej na morzy na ¿ycie fauny. Drugie do¶wiadczenie ukazywa³o trudno¶æ w oczyszeniu wody z ropy naftowej. Uczniowie wypróbowali ró¿ne materia³y do oczyszczania wody oraz okre¶lali ich skuteczno¶æ. Podczas zajêæ uczniowie lokalizowali na mapie ¶wiata platformy wiertnicze oraz trasy wa¿niejszych morskich szlaków transportowych, którymi przewozi siê ropê naftow±. Okre¶lali równie¿ obszary potencjalnych zagro¿eñ zanieczyszczeniami ropy naftowej. Na zakoñczenie zajêæ wyszukali przyk³ady katastrof ekologicznych, wywo³anych awari± na platformie wiertniczej lub tankowacach.

Nastêpnym analizowanym tematem by³o napêcie powierzchniowe. Uczniowie wykonali zgodnie z zamieszczon± instrukcj± do¶wiadczenia i ich rezultaty przedstawili na forum grupy. Uczniowie odnie¶li siê równie¿ do swoich codzinnych do¶wiadczeñ np. z domu. Na nastêpnych zajêciach uczniowie sprawdzali w jaki sposób detergenty wp³ywaj± na napiêcie powierzchniowe i jaki jest ich wp³yw na ro¶liny.

Zobacz stronê projektu „Ekologia”

Do góry