Szko³a Podstawowa im. Juliusza S³owackiego w Su³owie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt "Bezinwestycyjne oszczêdzanie energii w szko³ach dolno¶l±skich"

Podsumowanie projektu w roku szkolnym 2011/2012

Gimnazjum im. Jana Paw³a II w Su³owie bierze czynny udzia³ w pracach w ramach projektu. W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie wykonywali comiesiêczne odczyty zu¿ycia energii elektrycznej i zu¿ycia wody. Podczas wykonywania pomiarów napotykano na wiele trudno¶ci, zw³aszcza w pomiarach wody (licznik usytuowany jest w studzience – czêsto zaparowana os³ona utrudnia³a odczyt, czasami studzienka by³a czê¶ciowo zalana przez wodê, oprócz tego w trakcie trwania roku szkolnego wymieniane by³y liczniki). Mimo tych trudno¶ci uczniowie wykonywali pomiary, które nastêpnie by³y przesy³ane na do PKE Oddzia³ Dolno¶l±ski.

Wykonywanie pomiarów by³o tylko jedn± z licznych form realizacji za³o¿eñ projektu. Na zajêciach z przedmiotów przyrodniczych bardzo czêsto nawi±zywano do zagadnieñ zwi±zanych z oszczêdzaniem zu¿ycia wody i energii elektrycznej. Wykonywano obliczenia zawi±zane ze zu¿yciem pr±du przez tradycyjne urz±dzenia elektryczne i ¿arówki oraz zysk finansowy i pozafinansowy zwi±zany z u¿ywaniem urz±dzeñ energooszczêdnych i ¿arówek energooszczêdnych.

Na zajêciach technicznych og³oszono konkurs na model urz±dzeñ produkuj±cych energiê elektryczn±. Wystawa wykonanych urz±dzeñ (g³ównie wiatraków) znajduje siê w pracowni geograficznej. W ramach projektu zespo³owego trzej uczniowie wykonali model domu energooszczêdnego. Na modelu tym przedstawiono sposoby wykorzystania energii wiatru (wiatrak) oraz energii s³onecznej (panele s³oneczne) do produkcji elektryczno¶ci. Model ten znajduje siê na korytarzu szkolnym. Oprócz tych dzia³añ uczniowie wykonali plakaty, które mia³y na celu u¶wiadomiæ wszystkim, jak wa¿n± spraw± jest oszczêdne gospodarowanie nie tylko zasobami energetycznymi.

W miarê mo¿liwo¶ci uzupe³niane by³y piktogramy zalecaj±ce zakrêcanie kranów i wy³±czanie w³±czników o¶wietleniowych. Uczniowie prowadzili gablotkê szkolna, która informowa³a o sposobach oszczêdzania energii. Przy ka¿dej nadarzaj±cej siê sposobno¶ci nauczyciele i uczniowie grupy roboczej przypominali o zasadach zwi±zanych z oszczêdzaniem energii elektrycznej i wody. Uczniowie z grupy energetycznej wraz z opiekunk± aktywnie uczestniczyli w warsztatach, prowadzonych przez koordynatorów projektu z Dolno¶l±skiego Klubu Ekologicznego. Wziêli równie¿ udzia³ m.in. w rejsie statkiem po Odrze stateczkiem „Kaczuszka”, zwiedzaniu elektrowni wodnej oraz wizycie w „Domu pasywnym” w Smolcu.

Przyst±pienie do projektu energetycznego spowodowa³o, ¿e ca³a spo³eczno¶æ uczniowska poczu³a siê odpowiedzialna za racjonalne korzystanie pr±du i wody.

Do góry