Projekty edukacyjne
Cykliczne projekty ogólnoszkolne
- Bo¿e Narodzenie
→ Rok szk. 2006/2007 (galeria zdjêæ)
→ Rok szk. 2009/2010 (galeria zdjêæ, publikacja)
→ Rok szk. 2012/2013 (galeria zdjêæ) - Wielkanoc
→ Rok szk. 2008/2009
→ Rok szk. 2011/2012 (galeria zdjêæ)
→ Rok szk. 2014/2015 (galeria zdjêæ) - Misterium Chleba
→ Rok szk. 2010/2011 (galeria zdjêæ, publikacja)
→ Rok szk. 2013/2014 (galeria zdjêæ, publikacja)
Projekt Edukacyjny Ogólnoszkolny „Bo¿e Narodzenie”
Cele dzia³ania: - poznanie i kultywowanie tradycji polskich zwi±zanych z okresem ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia i Nowego Roku
Opis dzia³ania:
Przygotowanie projektu jest procesem d³ugofalowym, z planem pracy rozpisanym na minimum kilka tygodni. Projekt „Bo¿e Narodzenie” planowany jest na miesi±ce listopad i grudzieñ. W jego realizacjê zaanga¿owani s± wszyscy uczniowie szko³y, agendy i organizacje, rodzice i pracownicy. Zgodnie z zasadami metody projektu, koordynator szczegó³owo opracowuje harmonogram pracy, a nastêpnie przedstawia go do akceptacji nauczycielom oraz uczniom.
Ka¿da klasa otrzymuje zestaw zadañ do realizacji. Dotycz± one rozmaitych zagadnieñ zwi±zanych z tematyk± ¶wi±teczn±:
- Klasa Ia tradycje ¶wi±teczne na ¶wiecie (posteru) oraz przygotowanie wystêpu - ¶piew kolêd w obcych jêzykach
- Klasa Ib tradycje zwi±zane z wieczorem wigilijnym (poster) oraz pochodzenie i wizerunek ¦wiêtego Miko³aja(wystêp na forum)
- Klasa IIa scenka dotycz±ca rodzinnej wieczerzy wigilijnej oraz poster pt. Mapka Betlejem
- Klasa IIb pokaz mody ¶wi±tecznej i kiermasz stroików bo¿onarodzeniowych
- Klasa IIc wykonanie z drewna szopki bo¿onarodzeniowej oraz omówienie sposobu jej wykonania
- Klasa IIIa kolêdowanie i kolêdnicy-pokaz strojów i rekwizytów oraz poster na temat kolêdowania i kolêdników
- Klasa IIIb przygotowanie scenki nt. jase³ek oraz ró¿ne formy ¿yczeñ ¶wi±tecznych
- Klasa IIIc przygotowanie i ubranie choinki w nowoczesnym stylu oraz omówienie symboliki drzewka
(Przyk³adowe tematy - rok szkolny 2009/2010)
W listopadzie uczniowie na wybranych zajêciach opracowuj± swoje wyst±pienia, przygotowuj± prezentacje multimedialne, tworz± dekoracje. Równie¿ w listopadzie odbywaj± siê wycieczki klasowe do lokalnej bombkarni oraz do Wroc³awia. Wyjazd do Wroc³awia mia³ na celu zwiedzanie wystawy szopek ruchomych w ko¶ciele Naj¶wiêtszej Maryi Panny na Piasku oraz wizytê w Muzeum Etnograficznym.
W tym czasie odbywaj± siê równie¿ rozmaite konkursy zawi±zane z tematyk± ¶wi±teczn± np. „Konkurs na stroik ¶wi±teczny”, „Konkurs plastyczny na naj³adniejsz± kartkê bo¿onarodzeniow±”, konkurs literacki „Najciekawsze ¿yczenia ¶wi±teczne”, konkurs muzyczny na najlepsze wykonanie kolêdy w obcym jêzyku. Uroczyste podsumowanie, og³oszenie wyników, wrêczenie nagród odbywa siê na apelu, który organizowany jest z du¿± staranno¶ci± i z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
Apel „Bo¿e Narodzenie” odbywa siê w grudniu.
Dzieñ przed – w szkole odbywaj± siê warsztaty pieczenia pierników i ciasteczek ¶wi±tecznych. W przygotowanie wypieków zaanga¿owani s± przedstawiciele poszczególnych klas, Samorz±d Uczniowski i zaproszeni go¶cie.
Uczniowie przygotowuj± ekspozycje wykonanych posterów, wystawy prac plastycznych, kartek ¶wi±tecznych, fotografii. Gabinety przystrajane s± dekoracjami ¶wi±tecznymi samodzielnie wykonanymi przez uczniów. W oknach sal szkolnych pojawiaj± siê witra¿e ¶wi±teczne, na korytarzach – choinki. Uczniowie decyduj±, aby ka¿dego roku inny motyw plastyczny dominowa³ w dekorowaniu choinki (np. w stylu nowoczesnym) .
Dzieñ podsumowania projektu ma charakter uroczysty. Uczniowie przychodz± do szko³y w strojach galowych. Po spotkaniu w klasach nastêpuje apel inaugurowany wyst±pieniem Dyrektora Szko³y. Nastêpnie w okre¶lonej kolejno¶ci, poszczególne klasy prezentuj± wypracowane efekty swoich dzia³añ. Mo¿na us³yszeæ ¿yczenia ¶wi±teczne w ró¿nych jêzykach, dowiedzieæ siê, gdzie na mapie odnajdziemy Betlejem, poczuæ zapach kolacji wigilijnej, posmakowaæ makowca i pierników, podpatrzeæ dekoracje bo¿onarodzeniowe. Wyst±pienia przeplatane s± kolêdami i pastora³kami w wykonaniu solistów i chóru szkolnego. Wystêp chóru niejednokrotnie koñczy siê wspólnym kolêdowaniem.
Ca³o¶ci dope³nia w³asnorêcznie wykonana dekoracja choinki, ¶wiece, jemio³a. Szczególn± uwagê zwraca piêknie udekorowany stó³ wigilijny, pe³en potraw przygotowanych zgodnie z polsk± tradycj±. Dania na stole wigilijnym to zas³uga uczniów i rodziców, którzy równie¿ w³±czaj± siê w realizacjê projektu.
Nie mo¿e tak¿e zabrakn±æ sianka i op³atka wigilijnego. Aby tradycji sta³o siê zado¶æ wybrany uczeñ przypomina fragment Ewangelii ¶w. £ukasza. Dziêki zaanga¿owaniu Samorz±du Uczniowskiego w szkole odbywa siê kiermasz stroików ¶wi±tecznych.
Urozmaiceniem apelu s± scenki dramatyczne odgrywane przez doskonale ucharakteryzowanych uczniów poszczególnych klas.
Szkolna gazetka „Luzak” przygotowuje specjalne ¶wi±teczne wydanie oraz publikacjê w których mo¿na znale¼æ m.in. przepisy na potrawy ¶wi±teczne przygotowywane w domach Pana Burmistrza, radnych, nauczycieli. Proces zbierania przepisów, rozmowy z w³odarzami, robienie zdjêæ wybranym potrawom, sprawia ogromna frajdê uczniom zaanga¿owanym w prace redakcyjne. Dziêki takim dzia³aniom osi±gamy nie tylko realizacjê procesu dydaktycznego, ale przede wszystkim, wa¿nym elementem jest tu integracja ¶rodowiska lokalnego.
Dziêki wsparciu Rady Rodziców uczniowie maj± okazjê wys³uchaæ mini wyk³adu nt. zdobienia bombek oraz mog± uczestniczyæ w malowaniu tych ozdób. Biblioteka szkolna przygotowuje wystawê ksi±¿ek pt. „¦wiêta w literaturze polskiej”. Poniewa¿ projekt realizowany jest w grudniu wszystkim udziela siê aura nadchodz±cych ¶wi±t. Nikogo nie dziwi± kolêdnicy odwiedzaj±cy poszczególne klasy b±d¼ kliku ¦wiêtych Miko³ajów czêstuj±cych s³odko¶ciami.
Zgodnie z za³o¿eniami projekt ma charakter kompleksowy dlatego jego realizacja jest procesem praco- i czasoch³onnym Jest te¿ wyzwaniem logistycznym wymagaj±cym zgrania terminów, pomieszczeñ, zaproszeniem w³a¶ciwych osób. Ogrom wykonanych prac np. dekoracje to dzie³o uczniów szko³y, wiele czynno¶ci musi byæ jednak nadzorowanych przez nauczycieli b±d¼ obs³ugê szkoln± (oprawa choinek, wypieki).
Wspólna praca s³u¿y integracji zespo³u uczniowskiego, lepszemu poznaniu z wychowawc±, nauczycielem. Podsumowanie jest dniem, kiedy doskonale widaæ, jak wiele pracy uczniowie wk³adaj± w przygotowanie i realizacjê zadañ.
Jest to równie¿ doskona³y moment na pokazanie, ¿e przygotowanie do projektu to równie¿ forma doskona³ej zabawy, mo¿liwo¶æ poznania siebie wzajemnie, sprawdzenia swoich mo¿liwo¶ci w pracy grupowej, zwyczajów panuj±cych w domach rodzinnych kolegów, nauczycieli czy innych wa¿nych osób tworz±cych kulturê naszego regionu. Realizacja projektu nie by³aby tak bogata, gdyby nie wsparcie rodziców, oferuj±cych pomoc i zaanga¿owanych w rozmaite dzia³ania.
Podsumowanie projektu koñczy siê wigiliami klasowymi, podczas których oprócz zabawy nastêpuje równie¿ ocena pracy poszczególnych osób i grup. Widocznym rezultatem dzia³añ jest satysfakcja, jak± osi±gaj± uczniowie prezentuj±c zadania wypracowane samodzielnie b±d¼ w grupie. Kolejnym pozytywnym do¶wiadczeniem jest nauka odpowiedzialno¶ci za zlecone dzia³ania.
Opis sprawdzonych efektów, rezultatów, wyników, skutków dzia³ania:
- wysokie zaanga¿owanie klas,
- kompleksowe wykonanie zadañ,
- godne zachowanie oraz wyczucie nastroju wyra¿aj±ce siê w³a¶ciwie dobranym strojem
- odpowiedzialno¶æ za dzia³ania w³asne i grupy
- integracja grup odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych zadañ
- w³±czenie w proces realizacji projektu rodziców, przedstawicieli ¶rodowiska lokalnego
Wnioski z realizacji:
Projekt ma charakter interdyscyplinarny, aby go w³a¶ciwie przygotowaæ nale¿y zg³êbiæ wiedzê z wielu przedmiotów. Kolejn± wa¿n± cech± jest nabycie umiejêtno¶ci w³a¶ciwego doboru informacji z podkre¶leniem tych, które dowodz± odrêbno¶ci kulturowej narodu polskiego. Podzia³ zadañ na grupy wymaga od uczniów odpowiedzialno¶ci w zakresie wykonania zleconych zadañ. Poniewa¿ realizacja projektu ma okre¶lone ramy czasowe wa¿ne jest w³a¶ciwe planowanie: spotkañ, wycieczek, wywiadów z zaproszonymi go¶æmi. Dlatego kolejnymi wa¿nymi elementami jest odpowiedzialno¶æ czasowa i nabywanie umiejêtno¶ci planowania. Wymagania stawiane uczniom w trakcie realizacji projektu to : samodzielno¶æ, w³asna inicjatywa oraz inwencja twórcza. Dziêki temu niejednokrotnie odkrywamy talenty na jakie nie pozwala „zwyk³y” proces edukacyjny (np. talent stolarski przy samodzielnym wykonaniu szopki bo¿onarodzeniowej czy talent kulinarny przy wypiekach)
Uwagi, komentarze dotycz±ce dzia³ania:
Dziêki realizacji projektu uczniowie mieli okazjê zapoznaæ siê ze wspó³czesn± oraz najstarsza tradycja ¶wi±teczn±.
Trudno¶ci w realizacji
Ze wzglêdu na obszern± tematykê, problemem staje siê wy³owienie tre¶ci najbardziej zwi±zanych z kultur± i obyczajowo¶ci± polsk±. Wa¿ne jest, w przypadku tego typu projektów podkre¶lenie odrêbno¶ci i indywidualno¶ci kulturowej narodu. Du¿ych umiejêtno¶ci wymaga logistyczne projektowanie projektu. Problem stanowi± równie¿ finanse, nie zawsze udaje siê pozyskaæ fundusze na zakup potrzebnych materia³ów i produktów.
Podsumowanie projektu „Bo¿e Narodzenie”
r.szk. 2006/2007
Podsumowanie projektu „Bo¿e Narodzenie”
r.szk. 2009/2010
-
Projekt Bo¿e Narodzenie
Format pliku: pdf
Rozmiar pliku: 471 KB
Opracowanie: p. Anna Tyczyñska
-
Prezentacja projektu Bo¿e Narodzenie
Autor: Mateusz Czub
Format pliku: pptx (pokaz slajdów programu Power Point)
Rozmiar pliku: 1,64 MB
Galeria zdjêæ
Podsumowanie projektu „Bo¿e Narodzenie”
r.szk. 2012/2013
Galeria zdjêæ