||||

Sprawozdanie z realizacji programu „Aktywna Tablica”

Szkoła Podstawowa im. J. Słowackiego w Sułowie przystąpiła do programu Aktywna Tablica w 2021r. Powołano szkolnego e-koordynatora p. Malwinę Trzeciak, która czuwała nad realizacją zadań. Powołano Zespół ds. TIK w skład którego weszli p. Justyna Musiałowska, p. Edyta Lech. Dzięki udostępnieniu nowoczesnego sprzętu – tablic interaktywnych, nauczyciele stosowali TIK podczas zajęć, jak również chętnie brali udział w szkoleniach w tym zakresie. Uczestniczyli w następujących warsztatach poza szkołą: „ Wybrane narzędzia TIK do efektywnej pracy z uczniami z SPE” oraz „ Organizacja zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem narzędzi TIK”. Zostały przeprowadzone dwie lekcje otwarte, na których wykorzystano narzędzia TIK, w styczniu „ Bezpieczne ferie”, które prowadziła pani E. Zmuda oraz w maju „Rozszerzanie zakresu liczbowego do 10000”, które prowadziła pani J. Musiałowska. Scenariusze zajęć udostępniono na stronie szkoły.

Dzięki zakwalifikowaniu się do programu, nasza Szkoła mogła pozyskać wiele różnego rodzaju sprzęt m.in. Prodigi Connect 12 (przenośny powiększalnik), który jest niezbędną pomocą dla uczennicy z wadą wzroku. Ta pomoc używana jest przez uczennicę codziennie na lekcjach, co bardzo ułatwia jej pracę i udział w zajęciach. Natomiast nauczyciele specjaliści podczas terapii indywidualnej w zależności od potrzeb, korzystają z pozostałych pomocy dydaktycznych.

Stosowanie TIK znacznie zwiększyło zaangażowanie zarówno nauczycieli jak i uczniów w proces nauczania i uczenia się. Nauczyciele mają możliwość dobierać materiał do indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości danej klasy.

Systematycznie wykorzystują TIK w swojej pracy z uczniami. Dzięki temu zajęcia są atrakcyjniejsze. Uczniowie szybciej uczą się, utrwalają wiedzę poprzez rozwiązywanie krzyżówek, quizów. Zwiększyła się współpraca uczniów, ich kreatywność oraz skupienie i zainteresowanie tematem. Sytuacja ta motywuje do aktywnego udziału w zajęciach i pomaga łączyć naukę z zabawą. Technologia ta ułatwia wymianę materiałów w ramach dzielenia się wiedzą, daje możliwość szybszego przygotowania materiałów edukacyjnych na lekcję.

Scenariusz zajęć – 18.01.2022.

Lekcja otwarta 

obserwatorzy: Malwina Trzeciak, Justyna Musiałowska, Edyta Lech

Edukacja polonistyczna

Temat: Bezpieczne ferie.

Cele – przewidywane osiągnięcia ucznia:

  • opisuje właściwości lodu i podaje przykłady różnych stanów skupienia,
  • ma świadomość niebezpieczeństw związanych z zabawami na lodzie i śniegu,
  • wyciąga wnioski z doświadczeń

Pomoce dydaktyczne:

  • lód
  • woda
  • tablica interaktywna

Przebieg zajęć:

  1. Przeprowadzenie doświadczeń z cyklu klasowe laboratorium. Badanie cech lodu – obserwacje i doświadczenia (utrzymywanie się lodu na powierzchni, topnienie lodu). Omawianie zasad bezpieczeństwa, pogadanka na temat niebezpieczeństw związanych z zamarzającą wodą, obejrzenie filmów edukacyjnych na tablicy interaktywnej.
  2. Podaj wyraz na literę ….. z zastosowaniem zasady „fair play”. Przy pomocy tablicy interaktywnej, uczniowie kolejno losują dwuznaki i wypowiadają słowo, które zaczyna się wybrana literą. Uczeń podaje właściwy wyraz, jeśli nie potrafi tego zrobić, następny uczestnik losuje literę i wypowiada swoje słowo. Ważne, żeby zachowywać się „fair play”, czyli nie przedłużać czasu na zastanawianie się i nie mówić za drugą osobę.

Scenariusz zajęć – 12.05.2022.

Lekcja otwarta 

obserwatorzy: Malwina Trzeciak, Elżbieta Zmuda, Edyta Lech

Edukacja matematyczna

Temat: Rozszerzanie zakresu liczbowego do 10000.

Cele:

– liczy tysiącami od wskazanej liczby

– zapisuje liczby tysięcy

Pomoce dydaktyczne:

– papierowe banknoty

– podręcznik

– ćwiczenia

– tablica interaktywna

Przebieg zajęć:

Wstęp

– wskazywanie liczby banknotów potrzebnych do uzyskania wskazanej kwoty 

Rozwinięcie

– poznawanie liczb czterocyfrowych

– układanie liczb (1000, 2000, 3000….) w ciągu rosnącym i malejącym

– uzupełnianie ciągu liczbowego – liczenie po tysiąc

– dopasowywanie sąsiednich liczb(pełnych tysięcy) do podanych 

– porównywanie cen produktów i odczytywanie ich wagi (tańszy, droższy)

Zakończenie

– rozwiązywanie zadań przy użyciu tablicy interaktywnej